Latvijā netiks realizēti utopiskie plāni par ātrgaitas šosejām līdz lielākajām pilsētām, bet TEN-T ceļu tīkla uzlabošana notiks ar budžetā atvēlētajiem līdzekļiem un izmantojot publiskās un privātās partnerības (PPP) projektus, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē sacīja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P).
Iepriekš bijušā satiksmes ministra Tāļa Linkaita izziņotie solījumi līdz 2040.gadam savienot Latvijas lielākās pilsētas un Rīgu ar ātrgaitas ceļiem bija politiski bezatbildīgi, jo šādu plānu realizācijai būtu nepieciešami vairāki miljardi eiro, pauda Dubkēvičs.
Viņš uzsvēra, ka situācija nozarē ir nopietna, finansējums ceļu būvei sarūk, turklāt jaunajā plānošanas periodā autoceļu būvniecībai nav iespējams izmantot Eiropas Savienības (ES) finansējumu. Tāpat netiek pildīts likumā “Par autoceļiem” noteiktais – novirzīt Valsts autoceļu fondam ceļu būvei 80% no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem, jo likumā ir teikts “ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi”.
Dubkēvičs informēja, ka atbilstoši likumā “Par autoceļiem” noteiktajam Valsts autoceļu fonda finansējumam nākamgad būtu jābūt 563,9 miljoniem eiro, taču nākamgad ceļu būvei pieejamais finansējums būs 187 miljoni eiro.
Tādēļ SM strādā lai atrastu citus finansējuma avotus, piemēram, PPP projektus un militārās mobilitātes līdzekļus, teica Dubkēvičs. Viņš piebilda, ka SM neplāno atteikties no Rīgas apvedceļa pārbūves, tāpat tiek strādāts pie Bauskas un Iecavas apvedceļu izbūves.
SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālis Vectirāns informēja komisijas deputātus, ka jaunajā ES TEN-T regulā, kura stājās spēkā šovasar, vairs nav ietverta prasība pārbūvēt TEN-T tīkla ceļus par ātrgaitas ceļiem. Patlaban regula prasa veidot divlīmeņu šķērsojumus, kā arī atdalīt pretējā virziena brauktuves, piemēram, ar barjerām vai citiem līdzekļiem.
VSIA “Latvijas valsts ceļi” (LVC) valdes loceklis Verners Akimovs piebilda, ka no ikdienas autobraucēja viedokļa nav īpašas starpības starp ātrgaitas autoceļu un parastu ceļu ar divām braukšanas joslām katrā virzienā (2+2), vienīgi ātruma ierobežojumi. Akimovs piebilda, ka LVC nav atteicies no domas atsevišķās vietās būvēt 2+2 ceļus, bet ir jāizvērtē to ekonomiskais pamatojums.
Vectirāns informēja, ka ceļu būvdarbi tiek plānoti pēc prioritātēm – seguma stāvoklis, satiksmes intensitāte un reģionālā vienlīdzība.
Vectirāns arī uzsvēra, ka Bauskas apvedceļu, kuru plānots izbūvēt primāri, varētu pabeigt līdz 2028.gadam, bet Iecavas apvedceļš tiktu realizēts pēc tam.
Tāpat Vectirāns informēja, ka no valsts galvenajiem autoceļiem labā un ļoti labā stāvoklī ir 76%, no reģionālajiem ceļiem – 52%, bet no vietējiem ceļiem – 15%.
Viņš arī vērsa uzmanību, ka par ES fondu līdzekļiem būvētajiem ceļiem ik pēc noteikta laika, piemēram, astoņiem vai desmit gadiem, ir jāatjauno segums, kas nereti izraisa iedzīvotāju izbrīnu – kāpēc uz labiem ceļiem tiek veikti remontdarbi. Vectirāns skaidroja, ka, neveicot šo atjaunošanu, varētu sagaidīt ES iebildumus par piešķirto līdzekļu izlietošanas pamatotību.
Vectirāns piebilda, ka tuvāko sešu mēnešu laikā SM atjaunos iepriekš izstrādāto Latvijas autoceļu stratēģiju “2040”, un iepazīstinās ar to sabiedrību.
Līdz 2028 gadam jau pabeigt? Nesen vel minēja cik gadi vajadzīgi līdz tikai sāksies buvniecība🤷♂️
Nūūū, tad te super mega tempā un bez pilnīgi nekādas aizķeršanās visam jānotiek, lai līdz 2028. pabeigtu.
Var just, ka vēlēšanās klusiņām nāk, sāk solīt nereālas lietas.
Pie gaidāmās nenormālās degvielas un elektrības cenas un dzīves dārdzības? Ceļi? Miljonāriem?
Kam būtu vajadzīg tie bāņi , un kas pa viņiem brauktu pie pašreizējām Latvijas perspektīvām .
Krievu tanki!
Pārāk daudz mazo pieturu. Vai tad to nezināja kad lēma? Gudrinieki…
Kaut kāds vēlēšanu tukšs muldējums!!! Viņiem domàju nav pat dakšu ar ko uzzīmēt tiltu uz Mēmeles! Visi tie airēbaltic, railē baltic un via baltic ir tukša muldèšana un pietuvināto pieņemšana it kādarbā ar lielu apmaksu par mutes turēšanu!
Kādas ir iespējas steidzami atsaukt no amata šādus nekompetentus, Latvijas attīstībai kaitnieciskus Dubkevičus?
Es viņu neesmu ievēlējis pārstāvēt manas intereses, kuras viņš, saprotams, viennozīmīgi ignorē. Aptaujājot lielu daļu man zināmo cilvēku, izrādījās, viņš nepārstāv no mūsu vidus neviena intereses. Kā viņš tur nonāca, un kā viedokli lobē? Nebiens viņu nav ievēlējis, neviens nav deleģējis pārstāvēt savas intereses, bet viņš tue ir pašielīdis, pasšiecēlies un gvelž kaut kādu murgu.. Jāpastāv taču demokrātiskā iekārtā iespējai vienu kaitnieku novākt no trases. Jeb es kaut ko nesaprotu par demokrātiju..
P.S. Mūsu patreizējā satiksmes ministra kompetence arī ir stipri zem nautājuma.. Kā tas tur tika?