Sasniedzot vēl vienu “Rail Baltica” projekta būtisku posmu, Latvija sāks pamatlīnijas būvniecību. 21.maijā “Rail Baltica” komanda, Eiropas Komisijas pārstāvji un starptautiskie partneri no Francijas, Itālijas, Polijas, Lietuvas un Igaunijas tikās Rīgā. Projekta partneri, atzīmējot šo simbolisko brīdi, izveidoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm, kuru iebūvēs pamattrases pamatos.
“”Rail Baltica” projekta nozīmība un Baltijas reģiona ātra un uzticama savienojuma nodrošināšana ar Rietumeiropu jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir īpaši augsta. Mūsu kopējās ambīcijas ir nodrošināt pārrobežu savienojumu “Rail Baltica” projekta pirmās kārtas ietvaros līdz 2030.gadam, tostarp paredzot Rīgas integrāciju, un pamattrases būvniecība ir galvenā prioritāte. Mēs esam veikuši nepieciešamos priekšdarbus, lai turpmākos darbus nodotu pieredzējušiem būvniekiem. Vēlu veiksmi un izdošanos mūsu partneru komandai no Francijas, Itālijas un Polijas!” uzsvēra satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
“”Rail Baltica” mūs tuvina Francijas prezidenta Emanuela Makrona pieminētajai “vilcienu Eiropai”, kuru mēs veidojam, lai panāktu spēcīgu, ilgtspējīgu un vienotu Eiropu. Francija ir pagodināta ar saviem dzelzceļa nozares līderiem piedalīties šajā projektā, lai kopā ar Latvijas un Eiropas partneriem būvētu jauno dzelzceļu,” sacīja Francijas Ārējās tirdzniecības, ekonomikas veicināšanas, Frankofonijas un franču diasporas lietu valsts ministrs Franks Riestērs (Franck Riester).
“”Rail Baltica” mums ir nepieciešams ekonomiskajai attīstībai un lai tuvinātu Baltijas valstis Eiropai. Projektam ir spēcīgs Eiropas Komisijas atbalsts, un kopš kara sākuma Rail Baltica nozīmīgums ir vēl vairāk pieaudzis,” paziņoja Eiropas Komisijas Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T koridora koordinatore Katrīna Trautmane (Catherine Trautmann). “Tā nav tikai prioritāte, tā ir nepieciešamība. Rail Baltica bieži tiek minēts kā piemērs pārejai uz jaunu dzelzceļa sistēmu. Ir ļoti svarīgi mobilizēt zināšanas un pieredzi, un Latvija to veiksmīgi ir izdarījusi galvenās līnijas būvniecībai.”
Eiropas Dzelzceļa līnijas sabiedrisko attiecību un iesaistīto pušu vadītāja Linda Pastare atklāja, ka “Rail Baltica” nacionālā ieviesēja Latvijā – Eiropas Dzelzceļa līnijas uzraudzībā plānots, ka būvniecības kopuzņēmums “ERB Rail JV PS” būvēs apmēram 230 km galvenās dzelzceļa līnijas, kas ietver arī 175 inženiertehniskās struktūras, 11 dzīvnieku pāreju, 42 viaduktus, 81 ceļa tiltu un 32 dzelzceļa pārvadus. Starptautiskā uzņēmumu apvienība “E.R.B. Rail JV PS” ir reģistrēta Latvijā, un to izveidojuši trīs Eiropas vadošie inženiertehniskie un būvniecības uzņēmumi ceļu, dzelzceļa, tērauda konstrukciju un lielu betona konstrukciju būvdarbu jomā: Eiffage Génie Civil SAS (Francija), Budimex S.A. (Polija) un Rizzani de Eccher S.p.A. (Itālija).
L. Pastare skaidro, ka “Rail Baltica” pamattrases izbūvi īstenos posmos, sākotnēji pasūtot pirmās kārtas būvdarbus Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies “Rail Baltica” infrastruktūras apkopes punkts. Infrastruktūras apkopes punkts aptvers apmēram 16,5 hektārus lielu platību un būvniecības laikā kalpos kā būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot savienojumu ar esošo 1520 mm sliežu tīklu un maksimāli izmantojot dzelzceļu būvmateriālu un tehnikas transportēšanai.
“Latvija uzsāk pamatlīnijas būvniecību jau ar ievērojamu uzkrātu pieredzi būvdarbos Rīgas lidostas un Rīgas Centrālā mezgla posmos, un mums ir spēcīgi partneri – gan būvuzņēmējs, gan būvinženieris,” akcentē Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.
“Rail Baltica” pamattrases būvniecības uzsākšana iezīmē būtisku pagrieziena punktu projekta darbu izpildē. “Plānots, ka šogad vairāk nekā 150 km no pamattrases norisināsies būvniecības darbi. Lai gan milzīgs darbs vēl ir priekšā un, visticamāk, neiztiksim arī bez izaicinājumiem, nākamo projekta ieviešanas posmu panākumi būs tiešā mērā atkarīgi no vēl ciešākas sadarbības starp dažādiem projekta partneriem un iesaistītajām pusēm. Novēlu veiksmi visām projekta komandām un pamattrases būvniekam Latvijā,” pauž RB Rail AS valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.
Pamattrases sarkanās grāmatas FIDIC ietvarlīgums nosaka maksimālo līgumsummu 3,7 miljardus eiro. Tas nozīmē, ka konkrētas katra trases posma izmaksas tiks aprēķinātas pēc būvprojektu saņemšanas. Līguma vadību, darbu un izmaksu uzraudzību veiks pasūtītājs Eiropas Dzelzceļa līnijas un būvinženieris Italferr (Ferrovie dello Stato Italiane Group). Līguma izpildes uzraudzība būs Satiksmes ministrijas pārziņā.
Kopuzņēmumam “ERB Rail JV PS” ir plaša pieredze un zināšanas stratēģisku objektu būvniecībā Eiropā. “ERB Rail JV PS” projektu vadības direktors Endijs Svifts (Andy Swift) skaidro: “Mums ir ievērojama pieredze un zināšanas stratēģisko objektu būvniecībā Eiropā, ar spēju rentabli un savlaicīgi nodrošināt pasaules līmeņa kvalitāti dažādās valstīs. Ņemot vērā paredzamo darbu vērienu, ir skaidrs, ka galvenajos būvdarbos būs plaši iesaistīti vietējie būvuzņēmumi. Vēl viens nozīmīgs virziens būs sadarbība ar Rīgas Tehnisko universitāti, piesaistot studentus, kuriem tā būs unikāla iespēja gūt pieredzi Eiropas dzelzceļa infrastruktūras izbūves projektā. Jāatzīmē, ka šis ir vairāku gadu projekts, tāpēc ERB Rail sadarbība gan ar vietējiem inženieriem, gan esošajiem un topošajiem studentiem ir būtiska projekta veiksmīgai norisei.”
Francijas Eiffage ir nozīmīgs būvniecības un koncesiju dalībnieks Eiropā. Eiffage uzbūvēja ātrgaitas dzelzceļa līniju Bretagne-Pays-de-la-Loire Francijā un piedalās Apvienotās Karalistes ātrgaitas dzelzceļa līnijas High Speed 2, kas savieno Londonu un Birmingemu, būvdarbos. Polijas Budimex ir viens no līderiem dzelzceļa būvniecībā Polijā. Patlaban uzņēmums īsteno tādus līgumus kā jaunā Varšavas Rietumu stacija, kas ir viens no Polijas dzelzceļa (PKP – Polskie Koleje Państwowe S.A.) lielākajiem investīciju projektiem. Ģenerāluzņēmējs ir atbildīgs arī par Gdiņas ostas dzelzceļa stacijas, Elkas dzelzceļa stacijas un Czechowice-Dziedzice stacijas būvniecību. Savukārt Itālijas Rizzani de Eccher Latvijā jau strādā “Rail Baltica” Rīgas Centrālā mezgla izbūvē. Tiltu un viaduktu būvniecība ir viena no Rizzani de Eccher stiprajām pusēm. Pateicoties šai specializācijai, koncerns ir izbūvējis vairāk nekā četrus miljonus kvadrātmetru platformu un sniedzis savus inženierpakalpojumus un attiecīgo aprīkojumu vairāk nekā septiņu miljonu kvadrātmetru platformu būvniecībai.
Foto: Publicitātes foto
Nice 👍
Lietuva bez kasīšanās jau 2017.gadā atklāja vilcienu kustību RB posmā Kauņa – Belostoka … Laikam tur tomēr mazāk ” zicpriekšsēdētāju”…..
Varbūt no itāļiem šeit uzlabosies demogrāfiskā situācija?
intresanti no ka iepirks vilcienus un sastavus????? atkal korupcija un vagonka?????
Mums nauda ir?
Ir redzēti daži itāļu inženieri Latvijā, bet laikam tādi, kas Eiropā varbūt bija ko sašmucējuši. Diezgan haotiski, bļaustīgi, mēģina kombinēt , bet kopumā sliedēs noturas un laikam ir seno romiešu gēns lai neiebrauktu lielās būvnieciskās auzās.
Tagad Briškenam koru lielkoncerts jāorganizē.
Kas reāli būvēs? Rumāņi ? Pievadceļu uz objektu atjaunošanu visā Latvijas teritorijā arī Eiropa apmaksās?
Kas būvēs ? Nu aiziet, ņem rokās lāpstu un sāc rakt ! Ja nav tik daudz fiziskā spēka, tad sēdies kaut ekskavatorā un sāc šķūrēt uzbērumus. Kāpēc jāapsmej tos, kuri kaut ko dara ? Kaut vai rumāņi, bet viņi izdarīs vairāk, nekā tu – dīvānā pirdējs …
Vietējie jau būvē kādus desmit gadus. Pat dzelzceļa vadības sistēmu bija aizmirsuši, uz lidostu ieklemmējušies lai sadārdzinātu.
Bravo būs garās valdes sēdes ar big algām un neviens mietiņš trasē? Cik gadus jau tās valdes ”būvē” nevis dzezceļu bet sev algas? Rīt sākšot – tikai kurā gadā – jāpaspēj tās algas saņemt – uzbūvēs un nekā… no algām – tāpēc labāk nesteigties…
Kas desmit gadus dīvānā… , sabrūvēja visādus kantorus, bet dzelzceļa nav?
Cik noprotams no viena “dīvānu ostītāja” komentāra, viņš laikam ir reāls dzelzceļa “būvnieks”. Interesanti, francūzis, itālis, polis? Ar tik vājiem nerviem un tik “dīvainu” piedāvāto “darbu organizāciju” būvniecībā nav ko darīt, var rasties darba trauma.