Ceturtdiena, 18. decembris
Kristaps, Kristofers, Krists, Klinta, Kristers
weather-icon
+3° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Piketā pieprasīs novērst nelegālo pārvadātāju darbošanos

Pilnsabiedrība “Rīgas mikroautobusu satiksme” 5.septembrī no plkst.9
līdz 11 iepretim Saeimas ēkai organizēs piketu, lai pievērstu uzmanību
problēmām pasažieru pārvadājumu nozarē un pieprasītu sakārtot normatīvos
aktus, lai novērstu nelegālos pārvadājumus, kas godīgiem pārvadātājiem
rada zaudējumus.

“Rīgas mikroautobusu satiksmes” vadītājs Vitālijs Komars norāda, ka
piketā piedalīsies pārvadātāji ne tikai no Rīgas, bet arī no Bauskas,
Alūksnes, Saldus un citām pilsētām, kas saskaras ar nelegālo pārvadātāju
radītajiem zaudējumiem. Iecerēts, ka protesta akcijā piedalīsies ap 100
cilvēku, tostarp Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas un citu
organizāciju biedri.

Jau ziņots, ka nelegālo pārvadātāju dēļ “Rīgas mikroautobusu
satiksmei” radušās ievērojamas grūtības pārņemt mikroautobusu maršrutu
tīklu Rīgā. Uzņēmumi, kuri zaudējuši tiesības darboties šajos maršrutos,
reģistrējas kā neregulārie pārvadātāji un pēc brīva grafika uzņem
pasažierus, dodoties reisā pirms oficiālā pārvadātāja.

Līdzīgi notiek ne tikai Rīgā, bet arī daudzos starppilsētu maršrutos,
tādējādi uzņēmumi, ar kuru noslēgti līgumi par šo maršrutu apkalpošanu,
cieš zaudējumus, taču ar tā sauktajiem “neregulārajiem pārvadātājiem”,
kas darbojas pēc regulāro pārvadātāju principiem, pašreizējā likumdošana
neļauj efektīvi cīnīties, jo formāli to darbība nav nelegāla.

Komars aģentūrai LETA norādīja, ka “Rīgas mikroautobusu satiksme” ik
mēnesi neregulāro pārvadātāju dēļ cieš aptuveni 20 000 latu zaudējumus.
Valstī kopumā nesakārtotās likumdošanas dēļ pārvadātāji cieš zaudējumus
līdz pat 5 miljoniem latu gadā, liecina uzņēmēja aplēses.

Lai samazinātu zaudējumus, daudzos maršrutos samazināts “Rīgas
mikroautobusu satiksmes” reisu skaits un jaunie busiņi reti kursē
saskaņā ar sarakstiem. Jautāts, vai uzņēmums tādējādi pats neveicina
nelegālo pārvadātāju rūpalu, Komars norādīja, ka rīdzinieki nav izvēlīgi
– iekāpj pirmajā mikroautobusā, kas pietur, nešķirojot pēc tā, cik
legāli tas darbojas un cik patīkams varētu būt brauciens.

Komars noliedza, ka maršrutu nepildīšanā būtu vainojams
transportlīdzekļu trūkums. Viņš gan atzina, ka pagaidām iegādāta tikai
puse no kopējā plānotā jauno mikroautobusu skaita, taču uzņēmuma
pasūtījums par mēnesi aizkavēsies, jo Vācijas fabrika, kas ražo
pasūtītos “Mercedes” mikroautobusus, paziņojusi, ka tiek uzlabots
spēkratu ekoloģiskais standarts.

Ievērojot to, ka situāciju veicina likumdošanas robi, kas nelegālo
pārvadātāju darbības neierobežo, pašvaldības SIA “Rīgas satiksme”
pagaidām neplāno pret “Rīgas mikroautobusu satiksmi” vērsties ar
sankcijām par līgumu nepildīšanu, aģentūra LETA uzzināja “Rīgas
satiksmē”.

Vienlaikus neregulāro pārvadātāju aktivitātes vēršas plašumā. Šā gada
jūnijā skaļāk izskanējis SIA “Eko Bus” nosaukums, taču tagad tam
pievienojies vēl viens pārvadātājs – SIA “Ekonom Reiss”. Pēc Komara
teiktā, šis uzņēmums izveidots no agrākā SIA “Blands”, kas daļu
mikroautobusu maršrutu apkalpojuši līdz brīdim, kad tos pārņēma “Rīgas
mikroautobusu satiksme”.

Rīgas domes Satiksmes departaments saskaitījis, ka kopumā gan Rīgas,
gan starppilsētu maršrutos darbojas ap 30 līdz 40 neregulāro pārvadātāju
transportlīdzekļu.

Jau ziņots, ka departamenta Kontroles dienests savas kompetences
ietvaros veic neregulārā pārvadātāja kontroli un pārvadātāju
dokumentācijas atbilstību normatīvajiem aktiem, kas reglamentē
neregulāro pārvadājumu jomu. Ja tiek konstatēti pārkāpumi, piemēram, nav
noslēgti darba līgumi, netiek ievērota autovadītāju darba laika
uzskaite u.c., un tie ir Kontroles dienesta kompetencē, tiek uzsākta
administratīvā lietvedība. Savukārt par pārkāpumiem, kuri nav Kontroles
dienesta kompetencē, piemēram, par ceļu satiksmes noteikumu
neievērošanu, darba līguma neesamību, tiek ziņots atbildīgajām
institūcijām.

Tāpat Kontroles dienests strādā ciešā sadarbībā ar Valsts policiju –
rīko kopējus reidus, jo par daudziem pārkāpumiem var sodīt tikai
policija.

Tomēr departamenta Kontroles dienests šo pārvadātāju darbību nevar
apturēt, jo pārvadātāji darbojas likuma robežās un nav klasificējami kā
nelegāli. Lai pierādītu, ka šie pārvadātāji ir nelegāli, ir
nepieciešamas normatīvo aktu izmaiņas – jāveic grozījumi Autopārvadājumu
likumā, precīzi definējot neregulāros pārvadājums, un jāizstrādā
Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē neregulārā pārvadājuma jomas
darbību.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.