Arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju domā, ka pēc pārejas no latiem uz eiro Latvijā augs preču un pakalpojumu cenas.
Vairāk nekā trīs ceturtdaļas jeb 78% iedzīvotāju domā, ka pēc
iestāšanās eirozonā Latvijā gaidāms cenu pieaugums, rāda jūlijā veiktās
pētījumu aģentūras “Factum” aptaujas dati. No aptaujātajiem 7% sagaida
cenu stabilitāti, 1% domā, ka cenas pazemināsies, bet 10% domā, ka eiro
ieviešana neatstās nekādu iespaidu uz cenām. Vēl 5% grūti komentēt šo
jautājumu.
Salīdzinājumā ar aprīlī un maijā veikto aptauju ir audzis to
iedzīvotāju īpatsvars, kas pēc eiro ieviešanas sagaida cenu kāpumu.
Iepriekš veiktajā aptaujā 70% izvaicāto bija atzinuši, ka pēc Latvijas
iestāšanās eirozonā mūsu valstī būs cenu kāpums.
Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs Juris Pūce šodien
žurnālistiem atzina, ka ir saņemti signāli no patērētājiem par to, ka
atsevišķi komersanti jau ir centušies izmantot gaidāmo pāreju uz eiro
cenu palielināšanai, lai tās pēc pārejas uz eiro būtu apaļas vai ne tik
apaļas. Tā ir komersanta brīva izvēle, atzina Pūce, vienlaikus aicinot
uzņēmējus būt godīgiem eiro ieviesējiem un necelt cenas uz vienotās
Eiropas valūtas ieviešanas rēķina.
Pūce arī mudināja iedzīvotājus piedalīties “ekonomiskās vēlēšanās”,
proti, ar savu maciņu izbalsot tos komersantus, kas līdz ar eiro
ieviešanu paaugstina cenas.
Ekonomikas ministrijas ierēdnis piebilda, ka citās valstīs eiro
ieviešanas ietekme uz cenu kāpumu bijusi minimāla – saskaņā ar Eiropas
Savienības statistikas biroja “Eurostat” vērtējumu Igaunijā šī ietekme
bija 0,3%, Maltā – 0,2%, Slovākijā – 0,25%, Vācijā – 0,22%, Somijā –
0,5%, Īrijā – 0,69%.
Latvijā kopš gada sākuma veiktais cenu monitorings rāda, ka cenas
pamatā nemainās – ik mēnesi cena augusi no 4,5% līdz 9,3% monitorēto
preču. Jūlijā cena nemainījās 83,29% monitoringā iekļauto preču un
pakalpojumu, 9,3% cena kāpa, bet 7,37% – samazinājās. Cenu izmaiņas
pārtikas produktiem notiek atsevišķos veikalos, nevis produktu grupām,
vienīgais izņēmums ir piena produktu grupa, atzina Pūce, piebilstot, ka
šī nozare būtu jāpēta konkurences uzraugiem.
Monitorings arī atklāj, ka pārtikas produktu grupā cenu dinamika ir identiska gan Rīgā, gan reģionos.
Cenu monitorings tiek veikts 120 precēm un pakalpojumiem vairāk nekā
400 tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās Rīgā un lielākajās
Latvijas pilsētās.
Pūce mudināja uzņēmumus iesaistīties akcijā “Godīgs eiro ieviesējs”.
Lai rosinātu uzņēmējus pāriet no latiem uz eiro godīgi, 40 000 uzņēmēju
izsūtītas uzaicinājuma vēstules, kā arī sagatavots ieteikuma video
uzņēmējiem. Ekonomikas ministrijas valsts sekretārs informēja, ka
patlaban iniciatīvai “Godīgs eiro ieviesējs” pievienojušies vairāk nekā
200 uzņēmēji, aptverot visu Latviju. Iniciatīvai pievienojušās
būtiskākās tirgotāju ķēdes, tagad iecerēts panākt, lai iniciatīvai
pievienotos arī mazie, individuālie tirgotāji, informēja Pūce.
Pēdējā “Factum” aptauja veikta laikā no 10.līdz 24.jūlijam, intervējot 1028 respondentus visā Latvijā.
Latvija eirozonai pievienosies 2014.gadā, tādējādi līdz eiro ieviešanai palikušas vēl 140 dienas.
Pāreja no latiem uz eiro notiks saskaņā ar līdz šim Latvijas Bankas
apstiprināto oficiālo kursu – viens eiro ir 0,702804 lati jeb 1,42 eiro
par vienu latu. Par 100 latiem pēc eiro ieviešanas to īpašnieks saņems
142,29 eiro, par 1000 latiem – 1422,87 eiro, par 10 000 latu – 14 228,72
eiro.