Autopārvadājumu asociācijas ir sagatavojušas vēstuli atbildīgajām
institūcijām, kurā izsaka neapmierinātību par veidu, kādā tiek plānots
ieviest autoceļu lietošanas nodevu, pieprasa tās ieviešanu atlikt līdz
2016.gadam un sola viedokļa ignorēšanas gadījumā plašas protesta
akcijas.
Kā biznesa portālam “Nozare.lv” skaidro nozares pārstāvji, ņemot vērā
to, ka, izstrādājot grozījumus Autoceļu lietošanas nodevas likumā,
Satiksmes ministrija nav ņēmusi vērā to nozares pārstāvju viedokli, kas
ikdienā veic lielāko vairumu iekšzemes pārvadājumu, ir sagatavota
vēstule atbildīgajām institūcijām, kurā tiek pausts viedoklis par esošo
situāciju un izteikti priekšlikumi likuma grozījumu izmaiņām.
“Gadījumā, ja arī šis viedoklis tiks ignorēts, pārvadātāji ir gatavi
organizēt plašas protesta akcijas, iesaistot gan kravas
transportlīdzekļus, gan kokvedējus, līdzīgi, kā tas norisinājās 2011
gadā,” teiks paziņojumā presei.
Vēstule, kuru parakstījuši Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju
asociācijas un Latvijas Autopārvadātāju nacionālās asociācijas vadītāji,
nosūtīta premjeram, kā arī satiksmes, finanšu un zemkopības ministriem.
Tajā teikts, ka kategoriski iebilst pret likumprojekta “Grozījumi
Autoceļu lietošanas nodevas likumā” esošo redakciju. Kā norāda
asociācijas pārstāvji, Autoceļu likums nosaka, ka, ja gadskārtējā
budžeta likumā nav noteikts citādi, valsts autoceļu fonda programmai
būtu jānovirza 100% no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa
un 80% no degvielas akcīzes nodokļa. Realitātē, 2012. un 2013.gada
budžeta likumā autoceļu fondam paredzēti vien aptuveni 20% no
ekspluatācijas un aptuveni 8% no iekasētā degvielas akcīzes nodokļa.
Šāda, nesamērīga, līdzekļu novirzīšana un izlietošana pretēji to mērķim
nozīmējot, ka jau patlaban attiecīgo nodokļu maksātāji tiek nepamatoti
diskriminēti – maksājot minētos nodokļus, “šīs personas “lāpa” budžeta
caurumus lielākā mērā kā citas sabiedrības grupas, kas ir nozīmīgs
vienlīdzības principa pārkāpums”, teikts vēstulē.
Tāpat norādīts, ka satiksmes ministrs Anrijs Matīss intervijā
žurnālam “Kapitāls” augusta numurā paudis informāciju, ka pēc
statistikas datiem 85% no Latvijas teritorijā ekspluatētajiem kravas
transportlīdzekļiem, kuru svars ir lielāks par 12 tonnām, nekad nedodas
pāri valsts robežai. No šiem skaitļiem esot secināms, ka, ieviešot
autoceļu lietošanas nodevu, tā atstās salīdzinoši niecīgu iespaidu uz
tranzīta nozari, kamēr vietējie pārvadātāji būs spiesti iznest lielāko
daļu finansiālā sloga, kuru šī nodeva radītu.
“Neapšaubāmi šādas papildu nodevas ieviešana būtiski iedragātu kravu
pārvadātāju konkurētspēju – ne tikai uzņēmumus, kas nodarbojas ar
starptautisko kravu pārvadājumu pakalpojumu sniegšanu, bet arī visu
nozaru lokālos uzņēmumus, piemēram, lauksaimniecības, koksnes un citu
produktu ražotājus, kuru darbība saistīta ar ievērojama autoparka
uzturēšanu. Jāatzīmē, ka mūsu uzņēmēju konkurētspēju būtiski iespaido
arī autoceļu neapmierinošais stāvoklis, it īpaši reģionālo autoceļos,
kas liedz iespēju izvairīties no galveno autoceļu izmantošanas, veicot
iekšzemes pārvadājumus, kā arī prasa nozīmīgus papildu ieguldījumus
transportlīdzekļa ekspluatācijas laikā,” teikts vēstulē.
Ņemot vērā autoceļu tīkla stāvokli, esošo nodokļu novirzīšanas
politiku, kā arī domājot par daudzu, dažādu nozaru, uzņēmumu
konkurētspēju kopumā, asociācijas aicina Satiksmes un Zemkopības
ministrijas atlikt autoceļu nodevas likuma stāšanos spēkā līdz 2016.gada
1.janvārim jeb līdz brīdim, kad autoceļu fonda programmai ik gadu tiks
novirzīti ne mazāk kā 100% no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas
nodokļa un ne mazāk kā 50% no degvielas akcīzes nodokļa.
Tāpat asociācijas piedāvā jaunu nodevas likmju redakciju, kurā pamatā
paredzēts paturēt esošo nodevas likmju dienas, nedēļas un mēneša
apmēru, bet par 20% samazināt gada likmes, kas būšot uzskatāms par
atbalstu vietējiem pārvadātājiem. Tāpat amatpersonas tiek aicinātas
noteikt precīzāku transportlīdzekļa motora izmešu līmeņa sadalījumu, kas
būtiski motivētu uzņēmējus atjaunot autoparku, līdz ar to samazināt
videi nodarīto kaitējumu.
Strādājot pie Autoceļu lietošanas nodevas likuma grozījumiem,
Latvijas Autopārvadātāju nacionālā asociācija un Latvijas Neatkarīgo
mežizstrādātāju asociācija ar atbildīgajām valsts institūcijām vēloties
veidot konstruktīvu dialogu, tomēr gadījumā, ja iekšzemes pārvadājumu
nozares viedoklis netiks ņemts vērā, apliecina gatavību organizēt
vērienīgas protesta akcijas, iesaistot uzņēmēju rīcībā esošos kravas
transportlīdzekļus, līdzīgi, kā tas ir darīts jau iepriekš.
Kā ziņots, autoceļu lietošanas nodevas jeb eirovinjetes maksāšanas un
administrēšanas, kā arī samaksas kontroles kārtība Latvijā tika
izstrādāta jau 2009.gada sākumā, taču tās ieviešana tika atlikta vismaz
trīs reizes. Pēdējo reizi tā tika atlikta 2010.gadā līdz 2014.gada
sākumam.
Patlaban Satiksmes ministrijas izstrādājos grozījumos paredzēts, ka
atkarībā no dažādiem faktoriem nodeva transportlīdzekļiem no 3500
kilogramiem var svārstīties no 400 līdz 925 eiro (655 latiem) gadā.
Tāpat noteikta arī dienas, nedēļas un mēneša likme. Piemēram, dienas
likme svārstās no astoņiem līdz 11 eiro.
20.augustā valdība konceptuāli jau atbalstīja Satiksmes ministrijas
priekšlikumu no nākamā gada jūlija ieviest autoceļu lietošanas nodevu.
Savukārt grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā izsludināti
pagājušajā nedēļā valsts sekretāru sanāksmē un tālāk tiks skatīti
valdībā un Saeimā.