Lielākais vairums jeb aptuveni divas trešdaļas autovadītāju neseko
līdzi auto riepu stāvoklim un pāreju no vasaras uz ziemas riepām atliek
uz pēdējo brīdi, secinājuši apdrošināšanas sabiedrības “Ergo”
speciālisti.
Autovadītāju vieglprātīgo attieksmi pret automašīnas riepām apliecina
arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati, kas parāda, ka ik
gadu gandrīz 16 000 autovadītāju nespēj iziet auto tehnisko apskati
neatbilstošu riepu dēļ. Lai izvairītos no avārijām rudens un ziemas
periodā, “Ergo” aicina aprīkot auto ar ziemas riepām, negaidot likumā
noteikto 1.decembri, bet objektīvi izvērtējot laika apstākļus.
CSDD dati par ikgadējās tehniskās apskates atteikumu iemesliem
saistībā ar auto riepu stāvokli liecina, ka puse atteikumu ir saistīta
ar nepietiekamu riepu protektora dziļumu, 24% ir nepareizi uzstādītas
riepas, 14% konstatēti būtiski riepu bojājumi, bet 6% auto ir
nepiemērota izmēra riteņi.
Autovadītāju vieglprātība īpaši izteikti novērojama tieši pirms
ziemas sezonas sākuma. Cenšoties ietaupīt, daudzi autovadītāji vasaras
riepas nomaina vien tad, kad parādās pirmais sniegs, kā arī neseko līdzi
riepu stāvoklim, nereti lietojot jau nokalpojušas riepas, kas ziemas
sezonai nav piemērotas, liecina “Ergo” novērojumi.
“Normatīvajos aktos noteikts, ka minimālais atļautais protektora
dziļums ziemas riepām ir četri milimetri, taču ne visi autovadītāji to
ievēro. Bieži vien, cenšoties ekonomēt, šoferi iegādājas lietotas riepas
vai to nomaiņu atliek uz pēdējo brīdi, cerot, ka varēs droši braukt un
nekas ļauns nenotiks. Jāsaka gan, ka šādai vieglprātībai nereti ir visai
bēdīgas sekas. Jau ar temperatūras pazemināšanos, pirmo salu un
kritušajām lapām nolietotas vai vasaras sezonai paredzētas riepas
nenodrošina nepieciešamo saķeri.
Rezultātā pieaug auto bremzēšanas
distance, tas mēdz saslīdēt un palielinās negadījuma risks. Avārijas
ziemas un rudens periodā bieži vien ir smagas, un gadījumos, kur
autovadītājs nav ievērojis visus drošības apsvērumus, tostarp atbilstošu
riepu izvēli, esam arī atteikuši atlīdzības izmaksu,” norāda “Ergo”
atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs Ivars Vismanis.
Pāreju uz ziemas riepām vajadzētu veikt jau tajā brīdī, kad vidējā
āra gaisa temperatūra ir plus septiņi grādi vai zemāka, norāda “Pirelli
Key Point” riepu speciālisti. Pēc ekspertu ieteikuma labāk izvēlēties
jaunās, nevis mazlietotās riepas.
“Atšķirībā no jaunām riepām mazlietotām riepām ir mazāks protektora
dziļums, līdz ar to saķere nav tik efektīva, un tas nozīmē, ka riepai ir
zemāki efektivitātes rādītāji uz ledus, dziļa sniega un sniega putrā.
Tāpat mazlietotas riepas gadu gaitā ir kļuvušas cietākas, kas savukārt
nozīmē sliktāku saķeri, vilkmi un vadāmību. Aprīkojot automašīnu ar
mazlietotām riepām, kuru protektora dziļums ir mazāks par jaunas riepas
protektora dziļumu – astoņiem milimetriem, jāņem vērā, ka riepa nespēj
pilnībā veikt paredzētās funkcijas,” piebilst “Pirelli Key Point” tīkla
attīstības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Zeimanis.