Kāpēc vienā valstī kredītus var dabūt par pāris procentiem gadā, bet citā ir 10, 20 vai vairāk procentu? Kāpēc vienam uzņēmējam ir atbalsts no bankas, bet citam nav? Reputācija – tas ir ļoti svarīgs uzņēmējdarbības vides faktors, kas biznesā bieži vien ir zelta vērtē.
Valsts iepirkumu sistēma paredz, ka uzņēmējs var uzvarēt konkursā ar zemāko cenu, ilgi mocīties, neizpildīt darbus, pārtraukt to visu un beigās startēt jaunā konkursā. Reputācijas kritērija nav, un var startēt atkal un atkal, tā bojājot dzīvi visām iesaistītajām pusēm. Varētu likties, ka valsts iepirkumu sistēmā nozīme reputācijai tomēr ir, jo bieži ir prasība uzrādīt uzņēmēja pieredzi. Taču nav teikts, ka šai pieredzei jābūt pozitīvai.
Reputācijas kritērijam vajadzētu būt vienam no svarīgākajiem valsts un pašvaldību iepirkumu konkursos. Ne vienmēr tas uzņēmējs, kurš uzvar ar zemāko cenu konkursā, arī īsteno projektu par zemāko cenu, bieži vien ir citādi – projekta īstenošanu noslēdz ar daudz lielākām izmaksām. Šādām darbībām vajadzētu būt redzamām uzņēmumu reputācijas reitingā. Tas ļautu samazināt šādu firmu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi Latvijā, mazinot iespējas krāpties un radīt problēmas iedzīvotājiem un ierēdņiem.
Šai reputācijas skalai būtu jāseko līdzi uzņēmējiem, ne tikai uzņēmumiem. Citādi viena un tā pati persona slēgs vienu uzņēmumu, atvērs nākamo, un tā sāksies viss no gala.
Ikvienam no mums bijušas situācijas, kad vēlme izvēlēties zemāko cenu beigusies ar nopietniem zaudējumiem vai lielām papildu izmaksām. Uzticoties pārbaudītiem zīmoliem, iznāk pat ietaupīt. Šo pieredzi beidzot vajadzētu apgūt arī valdībai.