
Bauskas novada pašvaldība noslēgusi līgumu ar SIA «Vianova» par Kalna un Zaļās ielas seguma atjaunošanas un rotācijas apļa izbūves projektēšanu, autoruzraudzību un būvniecību Bauskā. Līgums ar uzņēmumu par darbu veikšanu noslēgts par 3 204 667,82 eiro, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, liecina informācija Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS)
Pašvaldības izsludinātajā iepirkumā pieteicās trīs uzņēmumi. Zemāko cenu – 2 722 777,72 eiro (bez PVN) – piedāvāja SIA «Via», bet augstākās līgumcenas piedāvājums nāca no ceļu būves firmas SIA «Binders» – 2 980 052 eiro (bez PVN), SIA «Vianova» darbus bija gatava veikt par 2 861 310,55 eiro (bez PVN).
Bauskas novada pašvaldībā paskaidroja, ka piedāvājuma izvēles kritērijs šajā reizē bija nevis saimnieciski izdevīgākais piedāvājums ar zemāko cenu, bet gan saimnieciski visizdevīgākais piedāvājums. Piedāvājumi tika vērtēti pēc diviem kritērijiem: piedāvātā cena (maksimālais punktu skaits 80 punkti) un atbildīgā būvdarbu vadītāja, ceļu būvdarbu vadītāja pieredze (maksimālais punktu skaits 20 punkti). Pēc šāda vērtējuma augstāko punktu skaitu – 86,13 – ieguva SIA «Vianova», otrajā vietā ar 83,09 punktiem ierindojās SIA «Binders», bet SIA «Via», saņemot 80 punktus, palika pēdējā.
Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis precizē, ka ielu remonts tiks veikts par valsts un pašvaldības līdzekļiem. Satiksmes ministrijas mērķdotācija ir 2 403 500,86 eiro, bet pašvaldības līdzfinansējums aizņēmuma veidā 801 166,96 eiro. Pašlaik procesā vēl ir iepirkums par būvuzraudzību šim objektam, kuram arī 75% tiks finansēti no Satiksmes ministrijas mērķdotācijas.
Bauskas novada dome sagatavojusi pieteikumu valsts budžeta aizdevuma saņemšanai. Aizņēmumu paredzēts ņemt uz 20 gadiem. Tiesa, ņemot vērā, ka iepriekšējie ceļa pārbūves darbi bija veikti 2014. gadā un, visdrīzāk, nākamā pārbūve būs atkal pēc desmit gadiem, kad vēl aizņēmums nebūs nomaksāts. Bauskas novada pašvaldības ekonomikas un finanšu departamenta vadītāja Indra Latviete paskaidroja, ka aizņēmuma atmaksas termiņš noteikts atbilstoši kapitālo ieguldījumu lietderīgās izmantošanas laikam, kas autoceļu klātnes konstrukcijām ar asfaltbetona vai citu melno segumu noteikts 20 gadi.
«Protams, ka ņemts vērā uzņemto un plānoto saistību apmērs un samērīgums pret aizņēmuma summu. Nav atsevišķu noteikumu, kas ļautu norakstīt īsākā termiņā – šādu shēmu paredz Ministru kabineta noteikumi,» sacīja I. Latviete.
A. Okmanis norādīja, ja nebūtu pārslodzes uz ceļa, tad varētu nomainīt tikai diluma kārtu, nevis pārbūvēt akas un veikt arī citus darbus. Turklāt šogad veicamo darbu ir tik daudz, ka izstrādāts atsevišķs būvprojekts, kas 2014. gadā nebija.

Jāmin, ka iepriekš projekta izmaksas plānotas teju 5 miljonu apmērā. A. Okmanis apliecina, ka iepirkums izrādījies lētāks, nekā iepriekš prognozēts. Viņš minēja, ka tieši tāda pati situācija bijusi arī uzņēmuma «Latvijas Valsts ceļi» iepirkumā par autoceļa Pārslas–Misa–Šarlotes pārbūvi, te summu prognozēja 10,8 miljoni eiro, bet beigās sanāca astoņi miljoni.
«Jāpriecājas, ka ir kāds objekts, kas ir nosolīts lētāk. Ielikām cenas, kādas bija iepriekšējos iepirkumos un korelāciju ar plusa zīmi. Līdz šim iepirkumi par pieciem līdz desmit procentiem pieauga, bet šajā objektā tas nav noticis. Iekļāvām projektā arī domu, ka pazemes akas un grodus nomaina pilnībā, bet notika aku apsekošana no pretendentu puses, kam mēs atļāvām šo darbu darīt, un viņi novērtēja, ka liela daļa no tām nebūs jāmaina. Tas parasti ir ļoti dārgi, šīs ir tās lietas, kas acīmredzot palētināja,» stāsta Bauskas novada attīstības un būvniecības departamenta vadītājs Mārtiņš Veinbergs.
Viņš uzsvēra, lai izvairītos no papildu izmaksām, nolēma, ka būs iepirkums «projektē un būvē». «Eksperti sagatavoja tabulas ar obligāti veicamajiem darbiem, iekļaujot apjomus, pašvaldības speciālisti pievienoja nianses. Būvnieks ne tikai domāja, kāds ir cenu piedāvājums, bet iekļāva arī riskus savā piedāvājumā, un šī summa ir nemaināma, negrozāma. Varētu būt situācija, kad drīzāk tā samazinās, nevis palielinās,» lēš M. Veinbergs.

Bauskas novada domes priekšsēdētājs Aivars Okmanis atklāja, ka iepirkumā uzvarējušais uzņēmums jau ir strādājis Bauskas novadā, līdzīgus darbus kā priekšā stāvošie Kalna un Zaļās ielas remontdarbi veicis, pārbūvējot ielu Lielvārdē, kura kā A6 maģistrāle vijas caur pilsētu. «Ja «Latvijas Valsts ceļi» šim būvniekam uztic darbus, tad šaubīties par kvalitāti nevajadzētu,» teic A. Okmanis.
Viņš skaidro, ka darbi jāpabeidz vēl šajā būvniecības sezonā. «Viennozīmīgi būs jārēķinās ar satiksmes apgrūtinājumiem, iedzīvotāji par to tiks brīdināti. Tāpat informācija tiks publicēta LVC mājaslapā, kā arī izplatīta visā Eiropā, jo šis kā nekā ir Eiropas lielceļš, un autovadītāji tiks aicināti izvēlēties ceļu caur Skaistkalni vai braukt caur Eleju. Cerams, ja satiksmes dalībnieki būs savlaicīgi informēti, šajā laikā smagā transporta plūsma caur Bausku apsīks, bet vietējie izvēlēsies sev zināmos un ērtākos apbraucamos ceļus,» prognozē A. Okmanis.
Viņš piezīmē, ka satiksmes mierināšanas projekts nekur nav pazudis. Tā kā parādījusies iespēja saņemt valsts finansējumu, tad satiksmes lēnināšana, samazinot joslu skaitu, notiks kopā ar pārējiem darbiem.
Turklāt jārēķinās, ka šis nebūs vienīgais ceļa remonts Bauskas pilsētā. Pašvaldība šogad iecerējusi pārbūvēt Salātu ielu, kā arī izbūvēt Pilskalna ielas pagarinājumu. A. Okmanis pieļauj, ka Salātu ielas remontdarbi varētu būt vienlaicīgi ar tranzītielas remontu.
«Vai tālab Salātu ielu atlikt vēl uz vienu gadu? Diemžēl projektēšanas garās procedūras paātrināt nebija iespējams. Šogad esam ieguvuši valsts dotāciju, un tā būtu jāizmanto. Salātu ielu varam dalīt divās daļās, redzēsim, kas būs iepirkumā. Plānots ņemt kredītu, kas būs divos gados jāapgūst, vērtēsim, kāda būs satiksmes organizācija, iespējams, kaut kādu obligāto daļu īstenosim. Man personīgi šķiet, ka labāk būtu pabeigt visu uzreiz, un miers,» paziņo A. Okmanis.
Viņš akcentē, ka neērtības pie šādiem objektiem ir neizbēgamas. «Citādi jau satiksmi nevar organizēt kā tikai pa vienu joslu divos virzienos. Salātu iela arī būs sadalīta pa posmiem, visu ielu neslēgs. Toties beigās būs labs rezultāts un grūtības būs aiz muguras,» tā A. Okmanis.

SIA «Vianova» projektu koordinatore Amanda Kampa atklāja, ka pašlaik norit projektēšana, tai noslēdzoties, būs skaidrība par būvniecības stadijām un pārējiem plāniem. «Plānojam, ka pirms Jāņiem varētu sākt atjaunošanas darbus, bet satiksmes rotācijas apļa projektēšanai vajadzīgs pusgads, tālab tā izbūves darbi varētu sākties vien septembrī. Tagad ir pirmās skices, tiek pieprasīti tehniskie noteikumi no komunikāciju turētājiem, tas arī ietekmē izbūves tempu. Ļoti daudz faktoru var ietekmēt to procesu,» stāsta A. Kampa.
Viņa skaidroja, ka pamatdarbs plānots dienas laikā, taču pēc nepieciešamības, ja jutīs, ka remontdarbi ļoti ietekmē satiksmi, izskatīs iespēju strādāt arī naktīs. «Tā pašlaik ir ideja, un tas nav simtprocentīgi garantēts. Mūsu mērķis nav radīt milzīgus apgrūtinājumus. Esam ieinteresēti sabiedrību informēt laikus, lai visi iesaistītie var izvēlēties šajā periodā remontdarbus apbraukt pa citiem ceļiem. Mums pašiem arī jātiek uz objektu Bauskā un neesam ieinteresēti stāvēt sastrēgumā jau Iecavā,» teic A. Kampa.
Viņa uzsver, ka seguma atjaunošanai pozitīvā puse ir, ka var pa posmiem asfaltēt un tos ātri atvērt. Pašlaik vēl nav zināms, no kuras puses sāks remontēt, sākumā bija plānojuši, ka varētu sākt nevis no Rīgas, bet no Lietuvas puses. Intensīvākās satiksmes vietās noteikti būs regulētāji, nevis luksofori.
«Es domāju, atjaunošanas darbi nav tik «sāpīgi» kā kapitālas pārbūves darbi, tie ir salīdzinoši raiti. Kad ķersies pie apļa izbūves, tur būs sarežģītāk, jo posmi tik ātri netiks atvērti, taču pārējie darbi, iespējams, jau būs noslēgti. Man pašai ļoti patīk «Latvijas Valsts ceļu» reklāmas plakātos paustais: «Tagad ir grūti, bet pēc tam būs labāk!» Kaut kādi sarežģījumi būs neapšaubāmi, bet pēc tam ceļa lietotājiem būs prieks par kvalitatīvi izdarītu darbu un foršu ceļu,» tā A. Kampa.

Uzziņai
Projekts paredz tranzīta ielas – Kalna un Zaļās ielas (autoceļa A7 Rīga–Bauska–Lietuvas robeža (Grenctāle)) – 3,105 km gara posma seguma atjaunošanas darbus. Tiks atjaunots ielas segums posmā no Mēmeles tilta (ieskaitot), Kalna iela–Zaļā iela līdz Bauskas administratīvai robežai. Plānotie darbi konkrētajā posmā paredz asfalta seguma frēzēšanu, jauna asfalta seguma ieklāšanu, rotācijas apļa izbūvi pie Mēmeles tilta Mēmeles ielā, gūliju apaļo rāmju un restes nomaiņu, caurteku un konstrukciju nomaiņu un tīrīšanu, autobusa pieturu atjaunošanu, brauktuvju apmaļu izbūvi, ceļa signālstabiņu ar balto atstarotāju uzstādīšanu, gājēju drošības barjeru izvietošanu atbilstoši vēsturiskā centra specifikai, ceļa horizontālo apzīmējumu krāsošanu, luksoforu gaismas ķermeņu nomaiņu un citus darbu