Divas dienas jauni un pieredzējuši uzņēmēji, eksperti un lektori no Latvijas un ārzemēm festivālā «Inovuss» Lucavsalā Rīgā meklēja risinājumus uzņēmējdarbības nākotnei, par vienu no ceļiem atzīstot radošumu.
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotajā pasākumā četrās darbnīcās un uz lielās skatuves notika vairāk nekā simts aktivitāšu. Citviet ritēja lekcijas, taču dažkārt bija vērojama ļoti aktīva sadarbība. Dalībnieku vidū bija arī LIAA Bauskas biznesa inkubatora vadība un dalībnieki.
Jāizvēdina galva
Pie telts ar nosaukumu «Dizaina kupols» bija izstāde ar ziņām par katru Latvijas biznesa inkubatoru. Uz stendiem bija informācija par kādu atbalstīto uzņēmumu – inkubatora «flagmani». Bauskas biznesa inkubatora stendā bija informācija par SIA «Daba Daba» – baušķenieka Krišjāņa Sondora kokapstrādes uzņēmumu. Ražotnes piedāvājums ir ļoti plašs, taču tās firmas zīme ir gravēti koka pulksteņi.
Festivālu apmeklēja vairāki Bauskas biznesa inkubatora uzņēmumu pārstāvji, kā arī vadītājs Uldis Maniks. «Šāda galvas izvēdināšana ik pa brīdim ir vajadzīga, lai rastu svaigāku skatu,» atzina U. Maniks.
Diskusijā bija iesaistīts bijušais codietis Jānis Jātnieks, uzņēmuma «Baltic3D» līdzdibinātājs un vadītājs. Firma pašlaik ir vadošā 3D tehnoloģiju izplatītāja Baltijā un viens no lielākajiem industriālās 3D printēšanas centriem Ziemeļeiropā.
Reklāma debesīs
Stendu attēlos varēja manīt baušķenieku Artūru Tomu Plešu, kas strādā firmā «Dronevertising». Uzņēmums piedāvā reklāmu debesīs, uzskates materiālu tur nogādājot ar droniem. Ziņas par uzņēmumu rotāja Jēkabpils biznesa inkubatora stendu.
«Pasākuma ideja un norises vairo interesi par inovācijām. Klasiskās diskusijas cilvēki maz apmeklē, tāpēc festivāla formāts ir labs veids, kā ieinteresēt par inovācijām un izprast, kā tās ietekmē ikdienu,» vērtē A. T. Plešs.
Baušķenieks skaidro, kāpēc uzņēmums izvēlējies sadarbību ar biznesa inkubatoru. «Sākumā trūka pieredzes, īpaši tāpēc, ka piedāvājums bija pilnīgi jauns. Mentoru atbalsts ir ļoti svarīgs. Vajadzīgs cilvēks, kas sniedz skatījumu no malas un palīdz turēt roku uz pulsa. Ja pašiem trūkst motivācijas, tad cilvēks no malas atbalsta un pabiksta pareizajā virzienā,» tā uzņēmējs.
Labi, ka esam mazi
Reizē ar pašmāju lektoriem uzstājās ārzemju viesi – ļoti daudz sarunu un lekciju bija angļu valodā. LIAA bija uzaicinājusi arī netradicionālās ekonomikas piekritējus, kuri uzskata, ka ilgtspējīga ekonomika nozīmē nevis nepārtrauktu patēriņa un iekšzemes kopprodukta pieaugumu, bet gan lielāku ieguldījumu cilvēka spēju un prasmju izaugsmē.
Viens no šī virziena pārstāvjiem uz festivāla lielās skatuves «Magnetic Latvia» bija Stīvs Kails. Viņš uzskata – savulaik nepareizi saprasts tirgus ekonomikas pamatlicējs Ādams Smits, kurš ik pa brīdim uzsvēris, ka sabiedrības labums jāvērtē augstāk par personisko. S. Kails uzsvēra – ir ļoti labi, ka Latvija ir neliela valsts ar mazu ekonomiku. «Ir grūti mainīt lielas sistēmas un kompānijas, mazajā Latvijā var radīt pārmaiņas un izvairīties no lielo sistēmu kļūdām,» tā S. Kails.
Teltī «23xx» nodarbību «Prototipa izstrāde uzņēmumiem» vadīja Cecīlija Tāma. Ārzemju speciāliste uzsvēra, ka nākotnes produkta izstrādei ir jāzina ne tikai eksperta viedoklis, bet arī jārīko daudz izmēģinājumu. 20 izmēģinājumi ļauj nodrošināt panākumus 64% gadījumu, 50 izmēģinājumi – 94%, ja to nav – var cerēt uz panākumiem 5% gadījumu. «Tu vari sēdēt un diskutēt stundām, bet ātrākais veids, kā kaut ko saprast un virzīties tālāk, ir prototips,» uzsvēra C. Tāma.
Vērts uzaicināt
Starptautisku saikni, kas uzskatāmi parādīja festivāla fokusu uz radošumu, veidoja «Creative Business Cup» Latvijas fināls. Konkurss notiek visā pasaulē, 16. novembrī Dānijā būs pasaules fināls. Latvija jau ir piedalījusies un ieguvusi otro vietu. Šogad valsts atlasei pieteicās ļoti daudz uzņēmumu, no kuriem pusfinālam atlasīja 20, finālā iekļuva pieci.
«Radošums un inovācijas satiek zinātni un tehnoloģijas – tā ir attīstība,» tā konkursa un «Inovuss» ideju pirms rezultātu pasludināšanas formulēja LIAA direktors Andris Ozols. Uz pasākumu bija ieradies konkursa dibinātājs un vadītājs Rasmuss Vīnsteds Černings.
Trešo vietu izcīnīja SIA «Solfegio», kas piedāvā mūzikas programmas. Ar tām vieglāk var apgūt mūziku. U. Maniks vērtē, ka Bauskas, Iecavas, Rundāles un Vecumnieku novada izglītības iestāžu vadītājiem ir vērts sazināties ar uzņēmuma pārstāvjiem un uzaicināt uz skolu, lai iepazītos ar piedāvājumu.
Otrā vieta piešķirta apģērbu ražotājam «Be-with», kas veido tērpus, kuri netraucē saskarsmei. Uzvarētājs bija «Anatomy Next» – programmatūra, kuras mērķis ir palīdzēt izglītoties un saprast dažādas situācijas gan iesācējiem mediķiem, gan profesionāļiem.
* «Quo vadis?» – «Kurp dodies?» latīņu valodā.
Futūristisks apvienojums
Liepājas biznesa inkubatora uzņēmums SIA «Boards Unlimited» bija tehnoloģiski spēcīgākais atbalstīto biznesa projektu pārstāvis. Lai arī pašlaik uzņēmuma produkcija ir domāta tiem, kas aizraujas ar ekstrēmo sportu, iespējams, ar laiku viņu piedāvājums kļūs par ikdienišķu pārvietošanās līdzekli.
Ļoti mazs mobils pārvietošanās līdzeklis pa pilsētas trotuāriem aizvien biežāk saista iedzīvotāju uzmanību. Džiroskūteris, hūverbords, minisegvejs jeb vienkārši viens ritenis ar elektrodzinēju – šīs ierīces ienāk mūsu ikdienā. Liepājnieka Jāņa Kozlovska izgudrotais sniegadēļa apvienojums ar riteni jeb «Mežonīgais ritenis», ko darbina elektrodzinējs, nākotnē var kļūt par pārvietošanās līdzekli.
«Izdomāju alternatīvu veidu, kā nodarboties ar sniegadēļa braukšanu vasarā. Gribējās noķert tās pašas sajūtas kā uz kalna ziemā.
Plāns ir reizē ar ierīci attīstīt sporta veidu, kas ļautu pārvietoties ārpus pilsētas, pa mežu, grantētiem ceļiem. Ziemā uzlieku krosa riepas, braucu pa sniegu un velku kamaniņas ar bērniem,» smej liepājnieks.
Plašā izmantošana un aizraujošais risinājums pagaidām kapitulē cenas priekšā – viens braucamrīks izmaksā 950 eiro. Tomēr idejas autors atzīst, ka apdomā lētāku pilsētas braucamrīku radīšanu.
