Abonē e-avīzi "Bauskas Dzīve"!
Abonēt

Reklāma

Kad tika izveidota pirmā degvielas uzpildes stacija?

Degvielas uzpildes stacijas ir tikpat ikdienišķs pakalpojums kā lielveikals vai kafejnīca. Pirmā automašīna reģistrēta 1885. gadā, bet vai tad arī tika izveidota pirmā degvielas uzpildes stacija? Notikti nē, jo pirmie auto bija ar tvaiku darbināmi. Kur bija izveidota pirmā DUS? Un kā šīs stacijas atšķīrās starp valstīm?

Vācija

Pasaulē pirmā degvielas uzpildes stacija tika atvērta Vācijas pilsētā Vizlohā. 1888. gadā Berta Benza – automobiļu izgudrotāja, zīmola Mercedes-Benz radītāja Karla Benza sieva un biznesa partnere devās pirmajā tālajā izbraucienā ar mašīnu. Brauciena mērķis bija testēt iekšdedzes dzinēju, bremzes un citu sistēmu darbību, pieveicot 105 kilometrus un šķērsojot valsts robežu. Kopā ar viņu braucienā devās arī 13 un 15 gadus vecie dēli kā pasažieri, lai pierādītu vīram Karlam, ka iekšdedzes dzinējs ir pārdodams izgudrojums un tam ir biznesa potenciāls.

Brauciena laikā zinātniece piestāja aptiekā, lai uzpildītu degvielu. Tas vēstures grāmatās tiek atzīmēts kā sākums idejai par degvielas uzpildes staciju jeb degvielas uzpildīšanu brauciena laikā, lai veiktu garāku distanci. Joprojām strādājošā aptieka ir starta punkts klasisko mašīnu rallijam Bertha Benz Classic Car, kas ik pa diviem gadiem pulcē prāvu skaitu entuziastu, kuri ne tikai sacenšas, bet arī dižojas ar saviem spēkratiem.

Lielbritānija

Šīs lielvalsts pirmie 25 mašīnbūves gadi pagāja bez degvielas uzpildes stacijas sūkņiem. Degvielu varēja iegādāties tikai specializētās kannās viesnīcās, saimniecības preču veikalos, automašīnu remontēšanas garāžās un arī specializētās vietās, kur pārdeva tikai degvielu, kas arī bija degvielas uzpildes staciju aizsākumi.

Pirmo degvielas uzpildes staciju ar sūkni 1919. gadā Berkšīrā atklāja Automobiļu asociācija. Tas bija ar roku darbināms sūknis, un uzpildi veica asociācijas darbinieks, tērpies uniformā. Lielbritānijas mērķis bija veicināt savas degvielas pārdošanu, kas bija aktuāls jautājums pēc Pirmā pasaules kara. Pirmā DUS sūkņa ideja bija veiksmīga, un īsā laikā tika izbūvētas vēl septiņas degvielas uzpildes stacijas ar sūkņiem. Četru gadu laikā Anglijā jau bija 7000 aktīvu degvielas sūkņu.

ASV

Arī šajā valstī sākotnēji degvielu varēja iegādāties tādās interesantās vietās kā tehnikas un saimniecības preču veikali, aptiekas vai kalēja smēde. Šiem industrijas pārstāvjiem jau bija attiecības ar naftas pārstrādes rūpnīcām, jo tika iegādāta petroleja, kuru izmantoja krāsnīm un apgaismojumam. Degviela glabājās 22 litru kannās, no kurām to ar piltuvi iepildīja degvielas tvertnēs.

Tā kā šis process bija gana bīstams un izraisīja daudz nelaimes gadījumu, sabiedrības un politiskās varas spiediena dēļ benzīna pārdošana tika organizēta specializētās mazumtirdzniecības vietās ārpus pilsētas centra, radot jaunu uzņēmējdarbības veidu – degvielas uzpildes stacijas. Līdz 1900. gadam valstī bija 4000 automašīnu, bet jau 1905. gadā tika saražoti 25 000 spēkratu.

Valstī ar tik lielu teritoriju ir grūti noskaidrot pirmo DUS, bet tiek uzskatīts, ka pirmās stacijas tika atvērtas laikā no 1905. līdz 1913. gadam dažādos štatos un pilsētās. Tieši pirms 110 gadiem – 1913. gadā – tika atvērta pirmā degvielas uzpildes stacija, kura tikai izveidota kā konkrēts zīmols – Good Gulf Gasoline – un kas arī vistuvāk atbilst mūsdienu izpratnei par benzīntanku. Tā atradās Pitsburgā, Bauma bulvārī un bija likumsakarīga izvēle, jo visas ielas garumā stiepās arī auto dīleru saloni. Te varēja ne tikai uzpildīt degvielu, bet arī saņemt bezmaksas ūdeni un iegādāties pirmās valsts ceļu kartes. 1929. gadā valstī bija jau aptuveni 120 tūkstoši degvielas uzpildes staciju.

Vēlāk benzīntanki tikai izveidoti Dienvidamerikā. Pirmā uzpildes stacija kontinentā tika atvērta 1920. gadā Brazīlijas pilsētā Sanpaulu. Krievijā pirmā stacija tika atvērta 1911. gadā un 1914. gadā bija jau 440 staciju.

Pirmais degvielas uzpildes staciju pārmaiņu vilnis bija 20. gadsimta četrdesmitajos gados, kad nozarē sāka dominēt modernas vēsmas gan estētikā, gan pakalpojumu piedāvājumā. Laika gaitā tika eksperimentēts gan ar dizaina risinājumiem, gan funkcionalitātes iespējām, meklējot jaunas biznesu veicinošas idejas. Sešdesmitos gados DUS piedzīvoja nākamās izmaiņas – parādījās pašapkalpošanās iespējas un veikalu pakalpojumi, kas tad arī ir attīstījušies līdz idejai par mūsdienu degvielas uzpildes staciju.

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
BauskasDzive.lv komanda.