Nākamgad uzņēmumiem, ar kuru automašīnām brauc darbinieki, jebkurā gadījumā izmaksas būs lielākas nekā šogad.Ziņu aģentūra LETA informē – uzņēmējiem, lai pierādītu, ka auto netiek lietots privātām vajadzībām, tas būs jāaprīko ar speciālām globālās pozicionēšanas sistēmām (GPS) un jāveic papildu grāmatvedības pasākumi. Tā paredz gaidāmās likumdošanas pārmaiņas. Pieprasīs speciālas atskaitesUzņēmēji varēs arī gluži vienkārši samaksāt noteiktās nodokļa likmes. Pēc 2005. gada reģistrētiem auto ar motora tilpumu līdz 2000 kubikcentimetriem likme būs 19 latu mēnesī, ar tilpumu līdz 2500 kubikcentimetriem – 30 latu mēnesī, bet ar lielāku tilpumu – 40 latu mēnesī. Par uzņēmumu vieglo transportlīdzekli, kas reģistrēts pirms 2005. gada, mēnesī būs jāmaksā 30 latu.Lai pierādītu transportlīdzekļa izmantošanu saimnieciskās darbības vajadzībām, komersantam būs jākārto attiecīga uzskaite par braucieniem, kas saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu. Tajā būs jānorāda komersants, kura īpašumā vai turējumā atrodas automobilis, nosaukums un nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, transportlīdzekļa reģistrācijas numurs, marka, modelis un dzinēja darba tilpums, kā arī automobiļa brauciena maršruts, datums un brauciena sākuma un beigu laiks. Normatīvs paredz, ka uzskaiti kārto, izmantojot maršruta kontroles sistēmu, kura nodrošina ar katru braucienu saistīto datu fiksēšanu un saglabāšanu. Par maršruta kontroles sistēmu uzskatīs iekārtu, kas uztver GPS satelītu raidītos signālus un nosaka automobiļa koordinātas reālā laikā un vietā. Komersanta pienākums būs saglabāt maršruta kontroles sistēmas ierakstu datus elektroniskā vai izdrukas formā likumā «Par grāmatvedību» noteiktajos termiņos un pēc pieprasījuma uzrādīt tos Valsts ieņēmumu dienestam.GPS nav lēts risinājumsSavulaik GPS sistēmas obligāti bija jāuzstāda pasažieru autobusiem, turklāt bija paredzēts, ka datus centralizēti uzskaitīs. Par pieredzi stāsta SIA «Aiva auto» valdes loceklis Agris Lazdiņš: «Iekārtas iepirktas, un līdzekļi ieguldīti. Izrādījās, ka GPS ir pro-blēmas saskaņot ar kases aparātiem. Paredzētā kopējā uzskaites sistēma vēl aizvien nestrādā. Nezinu, kam tas bija izdevīgi, bet ekonomiskā ziņā atdeves nav. Man liekas, kāds ar šādiem lēmumiem labi nopelna.»SIA «Teiksmas» valdes loceklis Egils Millers stāstīja, ka uzņēmums ir atbrīvojies no vieglajiem auto: «Paredzot šādu situāciju, visas mašīnas pārdevu, lai nebūtu liekas galvassāpes.» Viņš atzīst, ka GPS sistēmu var uzstādīt jebkurš autoserviss, kas spēj pieslēgt signalizāciju.Par GPS uzstādīšanas un apkalpošanas izmaksām stāsta SIA «Autonams» pārdošanas vadītājs Ingus Buliņš: «Iekārta maksā aptuveni 150 latu, uzstādīšana – ap 30 latiem. Pēc tam apmēram desmit latu mēnesī jāmaksā par abonēšanu. Šajā pakalpojumā iekļauta piekļuve serverim, var paskatīties braucienu vēsturi, izdrukāt atskaites. Loģiski domājot, ar to varētu pietikt likuma prasībām, bet nekas līdz galam vēl nav skaidrs. Uzņēmēji var iegādāties arī savu serveri ar programmu. Profesionāla karte nopērkama par aptuveni 700 latiem. Tad nav jāmaksā abonēšana. Ja automašīnu parks ir liels, tas ir izdevīgi.»Uzņēmēji sašutuši«Ja valsts grib atņemt naudu uzņēmējam, tad tā arī lai pasaka, nevis nosauc to par privāto braucienu nodokli. Mūsu uzņēmuma darbiniekiem jābrauc daudz, arī sestdienās un svētdienās. Darbu vadītāji brauc uz dažādām vietām, un visur jāraksta attaisnojoši dokumenti. GPS nebūs nekāds palīgs. Jādomā, ka izveidos veselu institūciju, kas pārbaudīs GPS un mašīnas,» savu sašutumu neslēpj SIA «Kvēle» valdes loceklis Ģirts Karpovičs.Uzņēmējs no Iecavas Jēkabs Klīdzējs uzskata, ka šis nodoklis ir apgrūtinošs jebkurā gadījumā: «Labi, es saprotu, ka regulāras atskaites jāraksta tiem, kas nodokli nemaksā. Viņiem jāpierāda, ka neizmanto auto privātām vajadzībām. Es nodokli maksāju, un tāpat visu laiku jāuzrāda, kur un kāpēc dodos, pat ja aizbraucu pāris simt metru uz veikalu pēc maizes. Šaubos, vai nākamgad kaut kas mainīsies.» Sistēmu varot apietFinanšu ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Melnace aģentūrai LETA uzsvēra, ka, pēc ministrijas domām, šī sistēma ir optimāla un nodrošinās plānoto nodokļu iekasēšanas apjomu. GPS sistēmas detalizēti uzskaita maršrutu, kilometrāžu, brauciena laiku un citus datus, turklāt tie tiek saglabāti elektroniskā veidā. Ministrija arī noraida šādu GPS ierīču ražotāju īpašu lobēšanu. Likuma grozījumi patlaban atrodas Saeimā un tiek virzīti kopā ar nākamā gada budžetu.Šaubas par šīs sistēmas efektivitāti iepriekš Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē pauda deputāts Ingmārs Līdaka, kurš informēja, ka paziņas viņam parādījuši, cik vienkārši šo sistēmu esot apiet. Izmantojot speciālu programmatūru, iespējams sakārtot, kādus izdruku datus vien nepieciešams. Tāpēc esot pamatotas bažas, ka šo sistēmu uzņēmēji apies.
Auto lietošana būs dārgāka
00:00
20.12.2010