Pirmajās
septiņās latu un eiro vienlaicīgās apgrozības dienās nav novērotas būtiskas izmaiņas tajā, kā iedzīvotāji izmanto
naudas izmaksas bankomātus un maksājumu kartes, portālu informēja Latvijas komercbanku asociācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Baiba Melnace.
Speciāliste atklāja, ka nedaudz pieaudzis
no bankomātiem izņemtās naudas eiro apjoms, salīdzinot ar
2013.gada janvāri. Maksājumu kartes iedzīvotāji izmanto līdzīgi
kā iepriekš. Lielākās izmaiņas saistītas ar naudas iemaksas
bankomātiem. To izmantošana ir tikai nedaudz biežāka nekā
iepriekš, toties būtiski pieaudzis iemaksāto summu apjoms, dažos
bankomātu tīklos pat par 200 procentiem. Viens no skaidrojumiem šai
pozitīvajai tendencei ir tas, ka bankomātus naudas inkasācijai
aktīvāk sākuši izmantot uzņēmumi.
«Informācija
par iedzīvotāju naudas lietošanas paradumiem 2014.gada sākumā
liecina, ka sabiedrība nav ļāvusies ažiotāžai un latu maiņu uz
eiro uztvērusi mierīgi. Sevi ir attaisnojis banku liktais uzsvars
uz iedzīvotāju praktisko informēšanu un papildus cilvēkresursu
piesaiste filiālēs, kā rezultātā nav apstiprinājušās lielākās
bažas par rindu garumu.
Rindas filiālēs galvenokārt veido divas
klientu grupas. Pirmā ir seniori, kas ieraduma pēc klātienē vēlas
veikt latu maiņu uz eiro. Otrie ir tā uzņēmēju daļa, kas nav
atsaukusies daudzkārtējiem aicinājumiem pietiekties eiro
priekšpiegādei, inkasācijai un POS termināliem, lai atvieglotu
savu darbu ar skaidro naudu. Bankas vēl joprojām aicina uzņēmējus
izvērtēt savas izmaksas un patērēto laiku, nākot uz filiāli
pašiem vai darbiniekiem, jo, visticamāk, banku piedāvātās
filiāļu apmeklēšanas alternatīvas ir ērtākas un lētākas,»
saka Latvijas Komercbanku asociācijas prezidents Mārtiņš
Bičevskis.
«DNB bankas» Eiro ieviešanas projekta vadītājs Gatis
Šetlers stāsta, ka DNB bankā eiro ieviešana ir noritējusi gludi un arī
pašlaik bankas filiāles spēj operatīvi un bez garām rindām
apkalpot klientus, kas bankā vēlas samainīt savā rīcībā esošos
latu uzkrājumus pret eiro. «Tā kā DNB bankas naudas iemaksas
bankomātos arī latu banknotes būs iespējams iemaksāt līdz pat
30.jūnijam, DNB bankas klienti jūtas droši un nesteidz samainīt
savu naudu jau tagad, stāvot garās rindās filiālēs.
Tomēr
iedzīvotājiem naudas uzkrājumi ir ne tikai banknotēs – cilvēki
nes uz banku savus uzkrājumus latu monētās, turklāt, lai
samainītu savus sakrātos latus un santīmus uz eiro, bankas
filiāles apmeklē arī nepilngadīgi klienti. Esam apkalpojuši
bērnus, kas uz banku atnes krājkasīti ar ilgi krāto kabatas naudu
dažu latu vai desmitu latu vērtībā. Protams, ja bērns vai
jaunietis atnes uz banku lielāku naudas summu, sazināmies ar viņa
vecākiem, lai pārliecinātos par viņu informētību par šo
darījumu, bet pozitīvi vērtējams tas, ka arī gados ļoti jauni
Latvijas iedzīvotāji seko līdzi finanšu aktualitātēm un vēlas
savā rīcībā jauno Latvijas valūtu – eiro,» teic G. Šetlers.
No
2014.gada sākuma līdz 7.janvārim no bankomātiem izņemta skaidra
nauda 91,6 miljonu eiro apjomā. Bankomāti naudas izņemšanai šajā
periodā izmantoti 900337 reizes jeb aptuveni 129 tūkstošu reižu
dienā. Vidējā izņemtā naudas summa bijusi 101,74 eiro. Vismazāk
skaidras naudas no bankomātiem izņemts 1.janvārī – vidējā
summa 76,55 eiro, kopā diennakts laikā 4,98 miljoni eiro. Visvairāk
skaidras naudas no bankomātiem izņemts 3.janvārī – vidējā
summa 110,07 eiro, kopā 18,67 miljoni eiro. Vērojama tendence, ka
iedzīvotāji vairāk naudas no bankomātiem izņem darba dienās un
mazāk – brīvdienās.
Ar
maksājumu kartēm janvāra pirmajās septiņas dienās veikti
3325473 pirkumi. Pirkumu kopējā summa šajā periodā sastādīja
vairāk nekā 65,3 miljonus eiro. Vidējā pirkuma summa šajā
periodā svārstījusies 14 un 20 eiro robežās. Šajā statistikā
nav iekļauti maksājumi par precēm interneta veikalos, kur vidējās
summas ir lielākas nekā ikdienas pirkumiem.
Latvijas
Komercbanku asociācija atgādina, ka latus uz eiro komercbankās
varēs mainīt sešus mēnešus līdz 2014.gada 30.jūnijam. Vislabāk
latus savā kontā ieskaitīt naudas iemaksas bankomātā un ikdienas
norēķinos izmantot maksājumu karti. Lielāko daļu jautājumu
banku klienti var atrisināt, neejot uz bankas filiāli, bet
izmantojot internetbanku vai sazinoties ar banku pa telefonu.