Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir apkopojis datus par autovadītājiem un autoīpašniekiem Jāņiem un Līgām, izvērtējot to izraisīto ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) biežumu un nosakot, kuri ir neapzinīgāki autovadītāji – Jāņi vai Līgas. LTAB dati liecina, ka jau pērn novērotā tendence saglabājas, Jāņi izraisa negadījumus daudzas reizes biežāk nekā Līgas, portālu informē LTAB sabiedrisko attiecību konsultante Inese Lukaševska.
LTAB dati liecina, ka pērnajā gadā autovadītāji Jāņi kopsummā ir izraisījuši 1247 CSNg, kas ir nedaudz vairāk salīdzinājumā ar 2012.gada rādītājiem. Savukārt autovadītājas Līgas kopsummā 2013. gadā ir izraisījušas 107 CSNg, izraisīto avāriju skaitam paliekot gandrīz nemainīgam. Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem, Latvijā ir reģistrēti 32 841 autovadītāji Jāņi un 5145 Līgas. Lai gan Latvijā reģistrēto autovadītāju Jāņu skaits ir daudz lielāks nekā Līgu, izrēķinot proporcionālo attiecību starp reģistrēto autovadītāju un izraisīto CSNg skaitu, redzams, ka 2013. gadā viens no 26 autovadītājiem Jāņiem vismaz reizi ir izraisījis avāriju, savukārt Līgas – tikai viena no 48.
Arīdzan autoīpašnieku kategorijā vērojams, ka ar Jāņu īpašumā reģistrētajiem auto ir izraisīti vairāk CSNg, kā ar Līgām piederošajiem auto. 2013. gadā ar transportlīdzekļiem, kuru īpašnieki ir Jāņi, kopsummā izraisīti 778 CSNg, turpretim ar Līgu īpašumā esošajiem transportlīdzekļiem – tikai 84 CSNg. Tādējādi pēc visām kategorijām Līgas var uzskatīt par apzinīgākām nekā Jāņus, vai tiek analizēti autovadītāji vai autoīpašnieki, rezumē Inese Lukaševska.
„Ņemot vērā, ka izraisīto negadījumu skaits ir viens no galvenajiem komponentiem, kas ietekmē transportlīdzekļa īpašnieka „Bonus-malus” klasi, var prognozēt, ka autovadītājām Līgām ir ne tikai labāka „Bonus-malus” klase, bet prognozējami tās arī mazāk maksās par savu OCTA polisi, tā kā „Bonus-malus” ir viens no galvenajiem komponentiem, kas tiek ņemts vērā, aprēķinot OCTA cenu. To ir būtiski uzsvērt, jo ļoti bieži autovadītāji uzskata, ka ceļu satiksmes negadījums nenesīs nekādas nozīmīgas sekas, ja neskaita noteiktu summu, kura būs jāiegulda spēkrata remontā. Tomēr tas ir maldīgs priekšstats, jo tikai viens negadījums autoīpašniekam var sabojāt tā apdrošināšanas vēsturi uz 11 gadiem”, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
„Bonus-malus” ir transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma, kura sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb Bonus klases: 7 – 17 (parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums); paaugstināta riska jeb Malus klases: 1 – 5 (parasti tiek piemērota cenas piemaksa); 6. klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā. „Bonus-malus” klases pārrēķins notiek reizi gadā – 15. septembrī.