Satiksmes ministrijā aizvadītajā nedēļā notika Ceļu satiksmes drošības padomes sēde, kurā sprieda par vairākiem ar ceļu satiksmes drošības uzlabošanu saistītiem jautājumiem.
Viens no rosinātajiem jaunumiem ir ziemas riepu lietošana no 1. novembra. Riepu kvalitātes jautājums ar katru gadu kļūst aizvien aktuālāks. Krievijas portāls «energy-avto.ru» publicējis Somijas un Austrālijas pētnieku apkopotos datus, kas rāda, ka aptuveni 60 procentos negadījumu iemesls ir riepu problēmas – tās ir nolietotas, nekvalitatīvas, neatbilst laikapstākļiem, ir ar defektiem.
Lido pa gaisu
Populārā riepu ražotāja «Nokian Tyres» Somijas pilsētā Nokijā sarīkojusi testus, lai noskaidrotu, kāda ir riepu saķere ar brauktuvi atkarībā no to nolietojuma un transportlīdzekļa ātruma. Eksperiments notika apstākļos, kad brauktuvi klāja neliela ūdens kārtiņa, vērotais iemūžināts ar fotokameru, kas strādāja ar ātrumu 30 tūkstoši kadru sekundē.
Rezultāti bija pārsteidzoši, secina eksperti. «Pieņemsim, ka esat pie mašīnas stūres un visu saķeri ar brauktuves virsmu nodrošina četras riepas, katra aptuveni plaukstas platībā,» skaidro Krievijas portāla apskatnieki. Ja braukšanas ātrums ir pieci kilometri stundā, tad gandrīz simtprocentīga saķere ir visām riepām. Ātrumam pieaugot līdz 75 kilometriem stundā, saķere ar ceļa virsmu ievērojami samazinās, jaunām riepām – par ceturtdaļu, nedaudz lietotām – gandrīz par pusi, nolietotām – pat piecas reizes un vairāk.
Ja ātrums ir 125 kilometri stundā, saķere ar ceļu samazinās vēl straujāk: jaunām riepām – par pusi, vidēji lietotām paliek tikai 11 procenti no sākotnējās saķeres, lietotām – seši procenti. «Automobilis lido, nedaudz pieskaroties zemei,» vērtē eksperti.
Policijas reidi
Lai ar šādām situācijām cīnītos, lielāka uzmanība pievērsta riepu kvalitātei. Ne velti Latvijā minimālais protektora dziļums mērīšanas zonā noteikts vismaz četri milimetri.
Jau vēstīts, ka novembrī visās trijās Baltijas valstīs Ceļu policija rīkoja reidus, pārbaudot protektora dziļumu. Rezultāti lielākoties bija apmierinoši. Latvijā pārbaudīja 6761 transportlīdzekli un noformēja 13 protokolus par neatbilstīgu riepu protektora dziļumu. Kādam spēkratam protektors bija pilnībā nodilis, citai mašīnai tā dziļums bijis vien 0,02 milimetri. Tomēr 88 procenti pārbaudīto transportlīdzekļu bija aprīkoti ar ziemas riepām un gatavi sezonai. Arī nākotnē gaidāmi šādi reidi, policijas darbinieki pievērsīs lielu uzmanību riepām, uzsvēra tiesībsargi.
Jāvērtē vecums
Svarīgs ne tikai riepu protektora dziļums, bet arī vecums. Eksperti uzsver, ka riepas mēdz kļūt cietākas un ar laiku nepilda savas funkcijas. «Bauskas Dzīves» žurnālisti šī gada februārī piedalījās Ceļu satiksmes drošības direkcijas un «Drošas braukšanas skolas» rīkotajās mācībās Biķernieku trasē. Uzskatāmi varēja redzēt, kas notiek, kad bremzē divi spēkrati – viens ar 2014. gada riepām bez radzēm, otrs – ar 2007. gada riepām ar radzēm. Auto ar jaunajām riepām bremzējot apstājās krietni ātrāk.
«Ziemas riepas, kas vecākas par pieciem gadiem, savas funkcijas tikpat kā vairs nepilda. Pērkot lētākas riepas, kam ir minimālais četru milimetru protektora dziļums, bet nepārliecinoties par ražošanas gadu, tās var izrādīties nefunkcionējošas,» skaidroja Biķernieku kompleksās sporta bāzes direktors Normunds Lagzdiņš.
