Otrdiena, 11. novembris
Ojārs, Rainers, Nellija
weather-icon
+5° C, vējš 1.26 m/s, D vēja virziens
BauskasDzive.lv ikona

Nav jākaunas no Bauskas autobusiem

Ērti, silti autobusi, bezvadu internets, veikti visi paredzētie reisi. Tas pieejams maršruta Bauska–Rīga pasažieriem.

1. februārī aprit gads, kopš šajā maršrutā pārvadājumus nodrošina trīs firmas: SIA «Aips» no Bauskas, Liepājas autobusu parks un akciju sabiedrība «Nordeka» no Rīgas. Pirms tam sešus gadus te strādāja citi pārvadātāji, tostarp «B-Bus» un «Sabiedriskais autobuss», kas piedāvāja zemas kvalitātes pakalpojumu. Tolaik saruka pasažieru skaits, lielāku peļņu guva nelegālie pārvadātāji. Valstij radās zaudējumi, mazinājās iedzīvotāju uzticība sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem.

Tikai viena sūdzība
Valsts SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) komunikācijas speciāliste Zane Plone «Bauskas Dzīvei» apliecina – direkcija pašreizējo pasažieru pārvadātāju darbu vērtē pozitīvi.

SIA «Aips», Liepājas autobusu parkam un «Nordekai» izdevies uzlabot pakalpojuma kvalitāti, piesaistīt jaunus pasažierus. «Valstī reģionālajos maršrutos ik gadu samazinās pasažieru skaits. Taču ir maršruti, kuri ir rentabli, tajos vērojams braucēju skaita pieaugums. Piemēram, salīdzinot 2015. gada deviņu mēnešu rezultātus ar analogu periodu 2014. gadā, maršrutā Bauska–Rīga pasažieru skaits pieaudzis par aptuveni 12 procentiem. Tas skaidrojams ar autobusu kvalitātes uzlabošanu, ar to, ka ceļā dodas lielākas ietilpības autobusi, kā arī ar īstenotajiem pasākumiem nelegālo pārvadātāju aktivitāšu mazināšanai,» atzīst Z. Plone.

Iepriekšējā pārvadātāja laikā vairāki simti iedzīvotāju daudzkārt sūtīja atklātās vēstules ATD, paužot neapmierinātību ar pārvadājumu kvalitāti. 2015. gadā ATD saņēmusi vienu sūdzību no pasažiera, kurš brauca maršrutā Rīga–Bauska. Šis cilvēks nebija apmierināts ar «Nordekas» šofera rīcību, vadot autobusu.

Pārmaiņas neplāno
Pērn direkcija Bauskas maršrutā veica piecas pārbaudes. Pārkāpums konstatēts vienu reizi – SIA «Aips» šoferis nebija piefiksējis, ka Rīgā autobusā iekāpa sieviete, kura autoostā bija iegādājusies biļeti braucienam uz Daugavpili. Kontrolieri to konstatēja pie Ķekavas. Sieviete pati nebija pārliecinājusies, kurā autobusā iekāpj, jo uz Daugavpili autobusi atiet no blakus platformas. Šoferim nācās rakstīt paskaidrojumu par notikušo. Šogad ATD plāno divkāršot kontroļu apjomu autobusos. Papildus direkcijas veiktajām kontrolēm tās nodrošina arī paši pārvadātāji.

ATD prognozē, ka pasažieru skaits varētu pieaugt, kad visi trīs pārvadātāji šajā maršrutā ieviesīs abonementa biļetes. «Pārmaiņas Bauskas maršrutā netiek plānotas. Iedzīvotāji var vērsties pie mums ar ierosinājumiem par izmaiņām maršrutu tīklā, autobusu kursēšanas grafikā. Par to var rakstīt vēstulēs, sūtot tās uz elektroniskā pasta adresi info@atd.lv,» skaidro Z. Plone.

Ieņēmumi palielinās

Izvērtēt pērno gadu «Bauskas Dzīve» aicināja SIA «Aips» valdes locekli Uldi Kolužu. Rīgas līnijā strādā divi uzņēmuma autobusi. «Aips» ieguvis tiesības veikt dažus reisus no Bauskas uz Jelgavu, kā arī uz Dobeli.

«Visos mūsu pārņemtajos maršrutos vērojams ieņēmumu pieaugums. Reisā Bauska–Dobele tas palielinājies par 115 procentiem, maršrutā Bauska–Emburga–Rīga par 57 procentiem. Arī mūsu apkalpotajos divos maršrutos uz Jelgavu ieņēmumi auguši par 21,5 procentiem, Rīgas līnijā – par 10,8 procentiem. Ieņēmumi palielinājušies, jo uzskatu, ka iepriekšējais pārvadātājs rīkojās negodprātīgi, ne visa no braucējiem paņemtā nauda nonāca valsts kasē. Pakalpojuma sliktās kvalitātes dēļ saruka pasažieru skaits. Tagad arvien vairāk cilvēku novērtē mūsu piedāvājumu un nemeklē nelegālos pārvadātājus. Gada laikā mums nav neviena «izkrituša» reisa Rīgas maršrutā, nav saņemta neviena sūdzība,» atklāj U. Kolužs.

Pirks jaunu «Iveco»
Bauskas uzņēmuma vadītājs neslēpj, ka savulaik Rīgas maršruta atņemšana radījusi problēmas, nav bijis līdzekļu attīstībai. Tagad pamazām var rast naudu ieguldījumiem. Pirms Rīgas maršruta atgūšanas nopirkti divi jauni SOR markas autobusi. Šogad «Aips» iegādāsies vienu jaunu Čehijā uz «Iveco» bāzes ražotu autobusu. Tajā būs 20 sēdvietas un 16 stāvvietas. Tas kursēs Jelgavas–Vecumnieku maršrutā.

U. Kolužs uzskata, ka jaunajā līgumā visām trim Rīgas maršrutu apkalpojošām firmām ietvertas tik stingras prasības, kādas nav nekur citur. Autobusi nedrīkst būt vecāki par desmit gadiem, citos maršrutos pasažierus atļauts pārvadāt ar 15 – 20 gadus veciem transporta līdzekļiem. Ir ļoti barga sodu sistēma, mazākais sods uzņēmumam ir 70 eiro. Par saimnieciskās darbības atsevišķas uzskaites neveikšanu pārvadātāju drīkst sodīt ar 500 eiro. «Sodi ir ļoti bargi, tas mums liek strādāt, nepieļaujot pārkāpumus,» atzīst U. Kolužs.

Jaunajos autobusos pasažieri pozitīvi novērtējuši iespēju izmantot «Wi-Fi» pakalpojumus. Braucēji iegādājas mēnešbiļetes, kas piedāvā desmit procentu atlaidi. Šādu pasažieru gan nav daudz. Tehnoloģijām attīstoties, paredzēts, ka ar 2017. gada janvāri visos «Aips» autobusos pasažieri pie šofera varēs norēķināties, izmantojot bankas kartes. Reisu daudzumu Rīgas līnijā pagaidām nav plānots palielināt.

PASAŽIERU VIEDOKĻI

Baiba Tormane, baušķeniece:

– Tagad Rīgā, gaidot autobusu uz Bausku, jūtos kā visi normāli braucēji. Agrāk tiešām bija kauns – blakus pieturvietās piebrauca lieli, labi autobusi, bet mums grabēdama un klabēdama pieripoja nožēlojama grabaža. Tagad autobusos ir ērta sēdēšana, ir silti.

Anda Rācenāja, iecavniece:
– Iepriekš, kad vien varēju, centos neizmantot sabiedrisko transportu. Negribējās spiesties pārpildītajos mazajos autobusos, baidīties, vai es aizbraukšu līdz Rīgai vai palikšu pusceļā. Iecavā par to daudzi cilvēki žēlojās. Pēdējā gada laikā sarunās ar cilvēkiem nekad nav izskanējuši pārmetumi par kavēšanos vai nenotikušiem reisiem. Par jaunajiem pārvadātājiem varu teikt tikai labāko.

Antra Ģēvele, codiete:
– Man agrāk bija bail braukt, īpaši ar mazajiem autobusiem. Bija tik daudz starpgadījumu, nevēlējos kādā nokļūt. Braucot uz Rīgu, man tomēr ir svarīgi galapunktā ierasties laikus. Tagad varu paļauties uz sabiedrisko transportu. Svarīgi, ka autobusā varu izmantot arī bezmaksas internetu.


UZZIŅAI

IESKATS VĒSTURĒ


SIA «Aips» tiesības strādāt Rīgas maršrutā zaudēja 2008. gada rudenī. Kopš 2009. gada 1. janvāra no galvaspilsētas uz Bausku varēja atbraukt ar uzņēmēja Vitālija Saulīša vadītās firmas «Blagovest Tur», «B-Bus» autobusiem.

2011. gada augustā maršrutā atgriezās baušķenieki, nodrošinot pārvadājumus uz Rīgu līdz 2013. gada februārim.

Tad pārvadātājs mainījās, tiesības strādāt rentablajā maršrutā Rīga–Bauska atkal ieguva V. Saulīša vadītais uzņēmums «Sabiedriskais autobuss». Līdz ar firmas nosaukuma maiņu sev citu uzvārdu izvēlējās arī vadītājs, kļūdams par Vitāliju Komaru. Viņa vadītās kompānijas sniegtie pakalpojumi baušķeniekiem pārvērtās ļaunā murgā, kas ilga līdz 2015. gada 1. februārim.

Piedzīvojumi sākās jau darba otrajā mēnesī. 8. marta naktī, veicot reisu Rīga–Bauska, pie stūres esošais šoferis bija alkohola reibumā. Policisti 1979. gadā dzimušā vīrieša izelpā konstatēja 1,4 promiles alkohola. Naktī un salā pasažierus izsēdināja uz šosejas A7 pie Codes.

Aprīļa beigās tika «norauti» vairāki rīta reisa, liedzot strādājošajiem baušķeniekiem laikus nokļūt darbā Rīgā. Mazas ietilpības autobusos nevarēja atvērt durvis, pieskaroties draudēja izkrist logu stikli, braucējiem nebija vietas. Šoferi reisa laikā iebrauca degvielas uzpildes stacijās ieliet benzīnu. Simtiem cilvēku rakstīja sašutuma pilnas vēstules ATD un «Bauskas Dzīvei».

«Bauskas Dzīve» 23. aprīlī redakcijā organizēja diskusiju, aicinot uz to pašvaldības, ATD amatpersonas, kā arī V. Komaru. Tās rezultāts izpaudās ATD sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītājas, maršrutu tīkla plānotājas Ināras Briksnes ciniskā paziņojumā: «Jūs nevarat gribēt kvalitatīvus pārvadātājus, jums jāvar nokļūt no Bauskas uz Rīgu.»

Uzņēmuma vadībai pieverot acis, šoferi masveidā krāpa pasažierus: nedeva biļetes, paņēma naudu, pretī dodot nulles vērtības biļetes. Sabiedrībai arvien aktīvāk protestējot, tika panākts, ka 2013. gada oktobrī autobusos uzstādīja videonovērošanas sistēmas. Šoferi iemanījās kameru «actiņas» aizlīmēt, «aizmirsa» sistēmu ieslēgt.

Bauskas vārds izskanēja sociālajos tīklos 2013. gada novembrī. Nespējot autobusu iedarbināt, šoferis lūdza braucējus to iestumt. Busiņa stumdīšana pa Bauskas autoostas laukumu tika nofilmēta.

ATD uzraudzības auditore Ilona Puķīte paziņoja – ja gada laikā kāds šoferis reisā devies alkohola reibumā, braucējiem nācies
autobusu stumt, visiem pasažieriem nav pieticis vietas – tas nav nekas īpašs.

Cīņā ar Rīgas birokrātu vienaldzību iesaistījās pašvaldība. Bauskas novada domes priekšsēdētājs Raitis Ābelnieks, izvērtējot viņa rīcībā esošo informāciju par autobusu tehnisko stāvokli, atzina: «Mēs esam vēl vienas Zolitūdes traģēdijas priekšā.»

2013. gada 16. decembrī, braucot no Rīgas uz Bausku, autobusam nokrita riepa. Šoferis spēja savaldīt salūzušo braucamo, novēršot lielāku nelaimi. Ziemā vairākas reizes autobusi, nespējot sasniegt galamērķi, salūzuši palika ceļa malā.

2014. gada februārī vairākkārt bez jebkādiem skaidrojumiem tika atcelti rīta reisi uz Rīgu. 17. jūlijā rīta reisā uz Rīgu autobusam salūza degvielas tvertnes stiprinājumi, tā vilkās pa zemi.

2015. gada 31. janvārī plkst. 22.50 «Sabiedriskais autobuss» devās savā pēdējā reisā no Rīgas uz Bausku.

BauskasDzive.lv ikona Komentāri

BauskasDzive.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.