Dzelzceļa līnijas «Rail Baltica» Iecavas apkopes punkts taps vietā, kur līdz šim atradās Jura Gerbaševska dzimtas mājas.
Kā ziņots, Eiropas dzelzceļa līnijai desmit kilometrus no Iecavas un divus no Dzimtmisas plānots apkopes punkts, kur būvniecības laikā atradīsies loģistikas bāze materiāliem un reģiona birojs. Te jau attīrīta vieta, izcirsts mežs un pa ziemu plānots izcelt celmus, lai pavasarī sāktu būvdarbus.
Te vēl jānojauc arī Jurim Gerbaševskim atsavinātā māja. Agrākais īpašnieks «Bauskas Dzīvei» stāsta, ka nedēļu pirms Ziemassvētkiem devies apskatīt kādreizējo ģimenes sētas vietu. Īpašums – māja, saimniecības ēka, daļa lauksaimniecības zemes un meža gabals – viņam jau atsavināti, un Juris ir apmierināts ar saņemto kompensāciju. Vēl daļa zemes viņam tur pieder, to iznomā vietējam zemniekam.
«Māja tagad izskatās ļoti slikti, izlauzti logi, kaut kāds draņķis tur izmet savus atkritumus,» nepatīkamo iespaidu apraksta Juris, «nojaukšana vēl nenotiek, bet tur savilkti lielie elektrības kabeļi un uzstādīts elektroskapis, kaut ko pamazām tur dara.»
Juris, kam pāri 70 gadiem, jau 40 gadus dzīvo Rīgā, bet dzimtas mājās bija apmetušies viņa radinieki. Ģimene pirms gada izvākusies, kad sākta atsavināšana.
Lai arī apmierināts ar saņemto summu, Juris ir nedaudz apbēdināts: «Nauda ir nauda, šodien tā ir, rīt mazāk, bet īpašums ir paliekoša vērtība. Es tur esmu izaudzis, bērnība tur pagāja, atceros vecākus un brāļus. Vieta bija iekopta, bet tagad tur viss aizaudzis un salauzts. Pēc tam tā pazudīs pavisam. Man diez vai vairs sanāks ar vilcienu braukt uz Berlīni kafiju padzert, bet ceru, ka tur uzbūvēs solīto pievadceļu, citādi zeme paliks nevērtīga.»
Juris atklāj, ka pie mājas audzis dižozols, un tieši gar to iešot dzelzceļš. Dižkoka apkārtmērs ir 3-4 metri, būvnieki solījušies ozolu saglabāt, bet «to vēl redzēsim, cāļus skaita rudenī», noteic bijušais saimnieks.
Kaut arī labajos laikos uzņemto dzimtas māju foto Juris, telefonus mainot, pazaudējis, viņam mājās pie sienas ir glezna, kurā attēlota ģimenes sēta. «Tāda piemiņa mums paliks,» saka Juris.
«Rail Baltica» pārstāvji aprēķinājuši, ka projekta informācijas dienas Iecavā 11. – 13.decembrī apmeklējuši 200 cilvēku. Projektu prezentēja un uz jautājumiem atbildēja projekta uzraugi no Satiksmes ministrijas un «RB Rail», kā arī izpildītāji no uzņēmuma «Eiropas Dzelzceļa līnijas» un starptautiskā būvnieku konsorcija «ERB Rail».
Vairāk lasiet «Bauskas Dzīves» drukātajā izdevumā.
Attēlā – «Rail Baltica» Iecavas apkopes punkta vieta attīrīta no meža, lai pavasarī sāktu būvēt projekta reģionālo loģistikas bāzi un pagaidu biroju būvniecības posmam. Foto: Māris Krūmiņš
Viens dzelzceļš Lietuva Latvija Igaunija jau ir…. kāpēc šī māžošanās bija vajadzīga?
Un nemaz tie cilvēki tā nebrauka.